Gezond paasontbijt en paasbrunch, tips en inspiratie

Genieten aan tafel én daarna


Ik kan me voorstellen dat het een uitdaging is om een gezond paasontbijt en paasbrunch te organiseren. Nederland is een echt broodland en dat zie je dan ook weer terug in de acties van de supermarkt rond deze feestdagen. De paasbroden vliegen je om de oren en de tafels zijn versierd met ongezond beleg, zoals kant-en-klaar vleeswaren en zoetigheid met geraffineerde suikers en andere toevoegingen. Maar het kan echt wel anders! Hierbij een aantal tips om ook na het tafelen nog te genieten (zonder opgeblazen gevoel).
 

Tips en inspiratie


– Maak een heerlijke salade met groene asperges en een gekookt ei
– Serveer iets warms erbij, zoals dit paasnestje of een kop soep
– Kleur de tafel met verse smoothies en fruitsalades
– Voeg nog meer kleur toe door een grote schaal te vullen met vers gesneden groenten zoals wortel, komkommer, radijs, broccoli en bloemkool en zet er diverse dips bij zoals deze chilisaus, bietenhummus, pesto.
– Serveer iets zoets, zoals deze chocoladetaart of vanillecake.
– Bak zelf je brood (10 minuten werk, 35 minuten oventijd), zoals dit vezelrijke bananenbrood , gebruik dit recept voor glutenvrij flatbread of ga voor smeuïge ontbijtkoek.
 

Voorbereiding is het halve werk


Maak het jezelf op de dag van het paasontbijt of de paasbrunch gemakkelijk. Veel dingen kun je een dag van te voren al klaar zetten, zoals je soep, salade, gesneden groenten en zelfgebakken brood. Zo heb je ook nog tijd over om er zelf van te genieten op eerste of tweede paasdag. Probeer een keuze te maken en gebruik ingrediënten meerdere keren, zoals dezelfde groenten voor bij de dip, in de soep en salade. Gebruik het fruit voor de fruitsalade, smoothie en als garnering voor een pannenkoek. Het gaat echt niet om de hoeveelheid, maar maak er vooral een gezellige happening van!
 

Meer recepten voor het paasontbijt of de paasbrunch


Hazelnoot-banaancake

Heb je wat te vieren of gun je jezelf een lekker ontbijt? Deze halnoot-banaancake is heerlijk met een verrassend ingrediënt. Slechts 15 minuten voorbereiding! De rest doet de oven voor je.

Vegan mangotaart

Een kleurrijke vegan mangotaart voor Pasen die zo voedzaam is dat je hem ook kunt eten tijdens het ontbijt of de brunch. Veganistisch, vrij van geraffineerde suikers en lekker fris van smaak.

Vegan bosbescheesecake

Hét recept voor een frisse en voedzame vegan bosbescheesecake waar je geen oven voor nodig hebt. Vol met voedzame ingrediënten zonder geraffineerde suikers, lactose en gluten. Verantwoord genieten.

Eiwitrijke honing-citroencake met sesam

Deze eiwitrijke cake past perfect bij je sportieve leven. Opbouwende voeding geeft je weer een boost om te herstellen en vooruitgang te boeken.

Pannenkoek met vers fruit, chocola en kokos

Een feestelijk ontbijt voor moederdag, valentijnsdag, pasen of een zonnige zondag!

Amandel-vanille pannenkoek met peer

Dit recept is een toevalstreffer! Een lekkere zoete pannenkoek met boekweitmeel, amandelmeel, vanille en peer.


Geef een reactie

Sommige rechten voorbehouden. © 2020 Voedstapje | KvK nr: 77392477 | BTW-id: NL003190962B11