Quinoa

Omschrijving: 

Ken je quinoa al? Erg veelzijdig in gebruik en vooral bekend om zijn eiwitgehalte. Quinoa is een volwaardig plantaardig eiwit (één van de weinigen). Het bevat alle 9 essentiële aminozuren, waardoor je lichaam alles kan gebruiken en er nauwelijks reststoffen zijn. Laat je stukje vlees of vis een keertje achterwege en maak van quinoa deze vegetarische burgers.

Quinoa behoort niet tot de granen maar wordt wel op dezelfde manier gebruikt. Het is glutenvrij en heeft weinig invloed op je bloedsuikerspiegel. Daardoor heb je geen last van een ‘after dinner dip’ en houd je lang een verzadigd gevoel.

 
Wist je dat quinoa nu ook in Nederland duurzaam geteeld wordt? Zo kun je dit product met een lagere milieubelasting kopen. En daar worden we allemaal blij van toch?

 

Tips en advies

Quinoa is veelzijdig in gebruik. Met een kooktijd van 10 minuten is quinoa ideaal voor een snelle maaltijd. Zowel koud als warm heerlijk. Maak er een salade van of eet als ontbijt met fruit en zaden of pitten. Je kunt het gepoft kopen om bijvoorbeeld een snackreep te maken. Wat noten en gedroogd fruit erbij, in de blender en als het een samenhangend mengsel is balletjes van draaien of repen van maken. Of verwerk het in baksels. Week de quinoa een nacht in koud water en gebruik als vervanger voor bloem in recepten voor healthy cupcakes.

 

Eiwitten

Je lichaam kan eiwitten het beste opnemen als het lijkt op je eigen lichaamseiwitten. Dierlijke eiwitten zijn beter opneembaar dan plantaardige door de hoeveelheid en samenstelling van essentiële eiwitten. Quinoa is een goed plantaardig alternatief. Andere mogelijkheden zijn:

  • graan combineren met peulvruchten/vlees/vis/ei (veel gebruike combinatie is bonen en rijst)
  • aardappelen combineren met ei
  • groente combineren met sesamzaad/ei

 

Gezondheid

Eiwit is een belangrijke bouwstof voor je lichaam. Onder andere voor de aanmaak van hormonen en de aanmaak van nieuwe cellen. Wist je dat hormonen allerlei processen in je lichaam in werking zetten? Belangrijk dus om te zorgen dat je hormonen in balans zijn. Dat doe je (met voeding) onder andere door inname van voldoende eiwitten, gezonde vetten en het beperken van suikers.

Naast voeding is voldoende beweging, ontspanning en voldoende slaap ook belangrijk voor het optimaal functioneren van je lichaam. Laad jezelf weer op!


Geef een reactie

Sommige rechten voorbehouden. © 2020 Voedstapje | KvK nr: 77392477 | BTW-id: NL003190962B11