Sinterklaastraktaties


Feest! 

Nu de sinterklaastijd weer begint is het een uitdaging om al die verleidingen te weerstaan. Pepernoten, marsepein, chocoladeletters, warme chocolademelk met slagroom….de winkels liggen er vol mee. Het aanbod wordt steeds groter met de meest creatieve smaakcombinaties. Voor mij een reden om wat meer te gaan experimenteren de komende tijd voor nieuwe verantwoorde sinterklaastraktaties. Lekker snoepgoed én meer energie!
 


Tips en inspiratie

Prik door termen heen als biologisch, spelt of haver. Fabrikanten zijn er goed in om één ingrediënt uitvergroot te laten zien en daarmee de indruk te geven dat het een gezond(er) product is.  Kijk altijd op de ingrediëntenlijst! Let daarbij ook op schuilnamen voor suiker zoals glucosestroop, maisstroop (corn syrup), dextrose, invertsuiker, melasse. Voor meer informatie over suikers, zie ook dit artikel.

Om de snoeptijd wat makkelijker door te komen geef ik je hierbij wat inspiratie  om zelf aan de slag te gaan in de keuken. Dan kun je niet alleen iets maken wat helemaal past bij je eigen smaak, maar heb je ook grip op wat je in je lijf stopt. En vier je sinterklaasavond bij familie of vrienden? Verras ze dan met je favoriete recept!

 


Recepten

Hazelnootkruidnoten

Fijn dat het weer bijna Sinterklaastijd is! Een goede reden om deze hazelnootkruidnoten te maken. In tegenstelling tot de kruidnoten die je in de winkel ziet, bevat deze geen geraffineerde suikers, kunstmatige toevoegingen en tarwe.

Mama’s gezonde appeltaart

Sinds onze zoon (3 jaar) bij oma op verjaardag een stukje appeltaart heeft gehad bleef de vraag maar komen. Mama, maak je appeltaart? Na heel veel verschillende versies van gezonde appeltaart is dit zijn favoriet geworden! Een gezonde(re) appeltaart zonder geraffineerde suikers en glutenvrij.

Truffelkruidnoten (vegan)

Voor dit recept heb je maar een paar ingrediënten nodig: havermout, notenboter, koekkruiden en een beetje zoetmiddel. Daarna dompel je ze in de (zelfgemaakte) chocolade en rol je ze door de cacaopoeder.

Gezond strooigoed

Sinterklaas is echt een feest waarbij je allerlei verslavende lekkernijen tegenkomt. Niet echt bevorderlijk voor je gezondheid maar wel superlekker! Daarom nu een gezonde variant, zodat je af en toe toch even zorgeloos kunt genieten.

Gevulde speculaas pannenkoek

Vind jij het ook zo leuk om met sinterklaas iets extra’s te doen? Verras je kids, liefde en/of jezelf op deze gevulde speculaas pannenkoeken.

Pompoentaart

Ben jij ook zo blij dat het weer pompoenentijd is? Je kunt er zoveel mee doen en hij is van nature al lekker zoet! Dat betekent dat je minder zoetstoffen hoeft toe te voegen om een lekkere taart te maken. De bodem is gemaakt van hazelnoten, gedroogde abrikozen en kokosrasp. Varieer er op los met ander gedroogd fruit en noten.

Chocoladetaart

Fan van pure chocolade? Probeer deze taart dan eens! Gemaakt met bruine bonen en makkelijk aan te passen naar het seizoen. Vervang het zomerfruit bijvoorbeeld voor stoofpeertjes, speculaaskruiden of gebruik sinaasappel en walnoten.

Gevulde speculaas (raw)

Gevulde speculaas gemaakt met noten en dadels. Smaakt heerlijk en is makkelijk om te maken. Je hebt geen oven nodig en de voedzame ingrediënten zorgen dat je snel verzadigd bent.

Haverkruidnoten

Kruidnoten bevatten een dosis verzadigde vetten, suikers en tarwe. Daar wordt je lijf niet blij van! Dus hierbij een recept voor verantwoorde kruidnootjes.

 


Geef een reactie

Sommige rechten voorbehouden. © 2020 Voedstapje | KvK nr: 77392477 | BTW-id: NL003190962B11