Smullen van een zak vol geharde vetten, geraffineerde suikers en tarwe

Het valt niet mee he? Al die verleidingen om je heen. Vanaf september liggen de pepernoten al in de winkel. Grijp jij graag naar die zak vol verzadigde vetten, plantaardige oliën die op veel te hoge temperaturen zijn gebakken (en daardoor schadelijk zijn voor je gezondheid), geraffineerde suikers zoals glucose-fructosestroop en gebrande suiker, tarwebloem en emulgatoren?

 

Verbeter het recept!

Klinkt lekker? Nee he, dat dacht ik al. En toch is dit de lijst van ingrediënten voor kruidnoten die je in de supermarkt ziet liggen. Oke, eerlijk is eerlijk, de kruiden heb ik niet genoemd, maar dit kan toch veel beter! Tijd om de handen uit de mouwen te steken en zelf aan de slag te gaan. Op voedstapje vindt je een aantal recepten voor kruidnoten waar je lekker mee kunt variëren.

 

Ingrediënt 1 : tarwebloem

Wat is het eerste ingrediënt? Tarwebloem (of suiker als je echt een goede zak te pakken hebt). Duik de keuken in en kies een vervanger:

  • Havermeel
  • Notenmeel (zoals amandelmeel, hazelnotenmeel)
  • Kastanjemeel
  • Kikkererwtenmeel
  • Boekweitmeel
 

Ingrediënt 2 : suiker

Suiker staat er gewoon als suiker, zoals het is, of onder vermelding van tientallen schuilnamen zoals glucose-fructosestroop, maisstroop (corn syrup), dextrose, invertsuiker, melasse…staat er iets op wat je niet kent? Zoek dan eerst uit wat het ingrediënt is voordat je het eet. De geraffineerde suikers kun je vervangen door:

  • Gedroogd fruit (zoals dadels, abrikozen, rozijnen)
  • Kokosbloesemsuiker
  • Honing
  • Ahornsiroop

Je kunt ook prima je recepten zoeten met pompoen, wortel of vers fruit zoals appel, peer en banaan. Kruidnootjes worden daar wel zachter van. Dus wil je lekker knapperige kruidnoten? Kies dan voor bovenstaande suikers.

 

Ingrediënt 3 : plantaardige olie

Daar is toch niks mis mee, zou je denken? Immers een plantaardige olie bevat ook veel waardevolle vetten zoals olijfolie, (wal)notenolie, lijnzaadolie, kokosolie. Klopt! Waar het in de fabrieken ‘mis’ gaat is het gebruik van plantaardige olie waarvan de moleculen niet stabiel blijven bij verhitting. Daardoor nemen ze nieuwe vormen aan die schadelijk zijn voor onze gezondheid (transvet, dit blijft aan de binnenkant van je aderen plakken en verhinderd de snelheid waarmee je bloed doorstroomt). En die plantaardige olie bestaat vaak uit palmolie, raapolie of zonnebloemolie.

Een alternatief voor een verzadigd vet die wel stabiel blijft bij verhitting is roomboter of kokosolie.

 

Recepten voor een fijne geur in huis

Hazelnootkruidnoten

Fijn dat het weer bijna Sinterklaastijd is! Een goede reden om deze hazelnootkruidnoten te maken. In tegenstelling tot de kruidnoten die je in de winkel ziet, bevat deze geen geraffineerde suikers, kunstmatige toevoegingen en tarwe.

Mama’s gezonde appeltaart

Sinds onze zoon (3 jaar) bij oma op verjaardag een stukje appeltaart heeft gehad bleef de vraag maar komen. Mama, maak je appeltaart? Na heel veel verschillende versies van gezonde appeltaart is dit zijn favoriet geworden! Een gezonde(re) appeltaart zonder geraffineerde suikers en glutenvrij.

Truffelkruidnoten (vegan)

Voor dit recept heb je maar een paar ingrediënten nodig: havermout, notenboter, koekkruiden en een beetje zoetmiddel. Daarna dompel je ze in de (zelfgemaakte) chocolade en rol je ze door de cacaopoeder.

Gezond strooigoed

Sinterklaas is echt een feest waarbij je allerlei verslavende lekkernijen tegenkomt. Niet echt bevorderlijk voor je gezondheid maar wel superlekker! Daarom nu een gezonde variant, zodat je af en toe toch even zorgeloos kunt genieten.

Gevulde speculaas pannenkoek

Vind jij het ook zo leuk om met sinterklaas iets extra’s te doen? Verras je kids, liefde en/of jezelf op deze gevulde speculaas pannenkoeken.

Pompoentaart

Ben jij ook zo blij dat het weer pompoenentijd is? Je kunt er zoveel mee doen en hij is van nature al lekker zoet! Dat betekent dat je minder zoetstoffen hoeft toe te voegen om een lekkere taart te maken. De bodem is gemaakt van hazelnoten, gedroogde abrikozen en kokosrasp. Varieer er op los met ander gedroogd fruit en noten.


Geef een reactie

Sommige rechten voorbehouden. © 2020 Voedstapje | KvK nr: 77392477 | BTW-id: NL003190962B11