3 tips voor een gezond gewicht

Met de gezonde voornemens nog vers in het geheugen is dit hét onderwerp dat elk jaar weer in de schijnwerpers staat. Zowel afvallen als aankomen kan een grote uitdaging zijn. Ik help je graag een stapje naar een gezond gewicht. Maar wat is dat dan? Met de Body Mass Index kun je zelf uitrekenen of je een gezonde verhouding lichaamsgewicht hebt ten opzichte van je lengte. 


Bereken je BMI

Dat doe je zo:
BMI = gewicht / (lengte x lengte)

Met een BMI tussen de 18,5 en 24,9 heb je een gezond gewicht.  Heb je een BMI lager dan 18,5? Dan is het verstandig om in gewicht aan te komen. Heb je een BMI hoger dan 25? Dan is het verstandig om wat gewicht te verliezen om het risico op gezondheidsproblemen te verkleinen.

Of je nu wilt afvallen of aankomen, er zijn veel factoren verantwoordelijk voor je gewicht zoals ontspanning, beweging en voeding. In deze blog ga ik, als voedingsexpert, in op die laatste factor: voeding.


Hoofdrol voor snelle koolhydraten

Het gebruik van snelle koolhydraten is één van de oorzaken van overgewicht. Ik leg het je even kort uit. Producten met snelle koolhydraten laten je bloedsuikerspiegel (glucosegehalte in je bloed) snel stijgen. Je lichaam gaat daardoor insuline aanmaken om de bloedsuikerspiegel weer in balans te brengen. Gebeurt dit te vaak? Dan ontstaat er chronisch een verhoogde bloedsuikerspiegel. Het lichaam krijgt dan continu de opdracht om vet op te slaan, want een teveel aan glucose wordt gekoppeld aan vet. Er ontstaat dan vetopslag in de vorm van een suiker-vetverbinding (triglyceriden). Je lijf kan dit onbeperkt in vetweefsel opslaan en gaat dus door totdat jij het stopt.

Fijn toch, dat je dat zelf kunt sturen? De volgende drie voedingstips helpen daarbij.


3 Tips
  1. Matig met snelle koolhydraten (dat zijn o.a. (tarwe)bloem, witte rijst en suikers met schuilnamen als glucose-fructosestroop, dextrose, rietsuiker, invertsuiker, melasse) 
  2. Voeg onverzadigd vet toe aan je eetpatroon, zoals olijfolie, vette vis, lijnzaadolie, walnoten en avocado. Onverzadigd vet zorgt voor de verbranding van verzadigd vet. 
  3. Drink voldoende water voor een goede stofwisseling. Hier kun je lezen hoe heilzaam water werkt.

Mijn advies: doe het lekker stap voor stap en bouw nieuwe gewoonten in je voedingspatroon. Wat nu vreemd is en veel energie kost, is over een tijdje een fluitje van een cent! En lukt het niet helemaal om een goeie draai te vinden? Schroom niet om om hulp te vragen.


Geef een reactie

author
door Rianne Bossink


Doe mee!

Maak gezond eten makkelijk, leuk en lekker! Schrijf je in en ontvang elke week een tip in je mailbox.

Yes! Je hebt de eerste stap gezet. Je bent aangemeld voor de nieuwsbrief.

Oeps, er ging iets mis. Probeer het nog een keer.

Blijf op de hoogte

Sommige rechten voorbehouden. © 2021 Voedstapje | KvK nr: 77392477 | BTW-id: NL003190962B11